Sublimacja – kiedy zachodzi?

Sublimacja - kiedy zachodzi?

Sublimacja to słowo brzmiące tajemniczo, choć najczęściej kojarzone jest z wykonywaniem nadruków na odzieży. Rzeczywiście, często wykorzystuje się druk sublimacyjny na tkaninach, ponieważ gwarantuje on niezwykłą trwałość grafiki. Chętnie stosowany jest do zdobienia odzieży firmowej, sportowej oraz produkowania koszulek upominkowych. Ma również inne przeznaczenia. Chciałbyś dowiedzieć się, na czym polega ten proces? Kiedy zachodzi sublimacja i dlaczego jest tak skutecznym narzędziem drukarzy?

Kiedy zachodzi zjawisko sublimacji?

Pamiętasz szkolne rysunki, które pozwalały nam zrozumieć sposób zamiany substancji na różne stany skupienia? Woda – ciało ciekłe – może parować i stawać się ciałem gazowym – parą. Może też krzepnąć, stając się ciałem stałym – lodem. Z kolei para może skraplać się w ciecz, a lód – topnieć. Te dwie relacje zawsze były najłatwiejsze do zrozumienia – procesy topnienia, krzepnięcia, parowania i skraplania znamy z codziennego życia. Trudniej było pojąć zjawiska zachodzące pomiędzy ciałem gazowym a stałym. Pamiętasz, jak się nazywały? To sublimacja i resublimacja. Sublimacja zachodzi w momencie przejścia ze stanu stałego do stanu gazowego. Odwrotnym zjawiskiem jest oczywiście resublimacja. Wyobraź sobie więc, że kostka lodu staje się od razu parą wodną, z pominięciem fazy ciekłej. 

Proces sublimacji wykorzystywany jest od wieków, przede wszystkim w laboratoriach i w przemyśle. Dzięki niej można oczyszczać lub wydobywać różne substancje z mieszanin. Sublimacja w większości przypadków nie zachodzi w tzw. normalnych warunkach. Aby mogło do niej dojść, musi zaistnieć odpowiednie ciśnienie i temperatura. Oczywiście w taki sposób, aby pominąć fazę ciekłą – każda substancja cechuje się nieco innymi parametrami. Jednym z nielicznych przykładów ciał, które sublimują w warunkach normalnych, jest suchy lód. Jeśli umieściłbyś blok zamrożonego dwutlenku węgla (ciało stałe) w miejscu o typowym ciśnieniu atmosferycznym i temperaturze 20 stopni, nie stopi się. Nie zamieni się więc w ciało ciekłe, a bezpośrednio w ciało gazowe. 

 

Wykorzystanie sublimacji w produkcji odzieży

Sublimacja - kiedy zachodzi?Druk sublimacyjny to technologia, która posiłkuje się opisanym zjawiskiem. Pierwszym krokiem, który podejmuje drukarz, jest wydrukowanie grafiki lub napisu na papierze termotransferowym. W tym celu używane są specjalne atramenty. Następnie przenosi się wzór na przedmiot, bazując na wysokim ciśnieniu i odpowiedniej temperaturze. Często są to artykuły wykonane z poliestru, a jeśli nie – pokrywa się je lakierem poliestrowym. Warstwa tego materiału jest konieczna, aby dobrze związać barwnik z włóknami. Jeśli ubranie lub inny artykuł wykonane są przynajmniej w 65% z poliestru – to wystarczy, aby druk był wytrzymały. To oczywiście mogą być koszulki, bluzy, czapki i inne elementy odzieżowe, ale również kubek ceramiczny, blaszany szyld, brelok, podkładka czy nawet dyplom.

Dzięki temu, że sublimacja doskonale zgrzewa materiał z atramentem, dzięki niej można tworzyć naprawdę trwałe produkty. Nadruk ma bardzo wysoką jakość – nie spiera się, nie blaknie, nie ulega często spotykanemu pękaniu. Można go wielokrotnie prać, bez utraty koloru ani innych uszkodzeń. To oczywiście jest olbrzymią zaletą dla każdego. Począwszy od niewielkich zamówień, a skończywszy na bluzach firmowych z logo, odzieży dla drużyny sportowej lub gadżetów reklamowych dla przedsiębiorstwa. Podczas nanoszenia nadruków można wykorzystywać rozmaite kolory – logo lub wzór na jednej płaszczyźnie może mieć wiele barw. Sublimacja świetnie odwzorowuje projekt, który został wykonany na komputerze. 

Samo stosowanie techniki sublimacyjnej jest proste. Projektowanie grafik odbywa się w prostych programach graficznych i nie wymaga zakupu specjalnego oprogramowania. Prasa (maszyna) oraz materiały niezbędne do pracy są stosunkowo tanie. Sam proces zachodzi bardzo szybko – wprasowywanie wzoru trwa około jednej minuty. Jeśli planujesz wykorzystać sublimację zawodowo, możesz spodziewać się niskich kosztów eksploatacyjnych. Dzięki temu będziesz mógł realizować zlecenia rozmaitych klientów. Po pierwsze – firm, które potrzebują wielkonakładowych wydruków, po drugie – osób indywidualnych, zamawiających nadruk nawet na jednej koszulce. Będzie Ci się to opłacało.

Twój pomysł na biznes

Prowadzisz drukarnię lub zamierzasz ją mieć? Druk sublimacyjny to z pewnością metoda, którą powinieneś rozważyć. Twoi kontrahenci docenią trwałość grafik i napisów, które dla nich wykonasz. Z drugiej strony, tak naprawdę jest to technika stosowana przez wielu. Rezygnując z niej, możesz pozostać ze swoją firmą w tyle. Pamiętaj, że w ten sposób oferujesz szeroką gamę usług. Z sublimacją stworzysz m.in.:

  • odzież sportową dla amatorskich i profesjonalnych drużyn (koszulki, spodenki, bluzy, legginsy, stroje kąpielowe), 
  • ubrania z logo firmy, przeznaczone dla wielu branż (np. gastronomicznej, przemysłowej, handlowej, medycznej i wielu innych),
  • zabawne koszulki prezentowe z autorskimi lub inspirowanymi napisami,
  • koszulki, kubki, ramki i inne propozycji prezentowe z możliwością personalizacji,
  • szaliki kibica z własnym nadrukiem,
  • materiały marketingowe dla przedsiębiorców (gadżety, banery, torby, plecaki),
  • autorskie kolekcje ubrań.

Czy sublimacja stała się dla Ciebie bardziej zrozumiała? Mamy nadzieję, że tak! Wykorzystaj ją dla swoich potrzeb, używając produktów z nadrukami wysokiej jakości.

Related Post